I kväll spelar Handbollslandslaget semifinal i EM i Kroatien – och gör det med Gjensidige på sina tröjor. Parterna har enats om ett fyraårigt partneravtal med option på förlängning.

• • •

Handboll är en av de största lagsporterna i Sverige och omfattar både elit- och breddverksamhet för barn och ungdomar. Det finns ett stort engagemang för sporten bland svenskarna och ett omfattande medialt intresse.

Partneravtalet med Svenska Handbollslandslaget AB säkrar branschexklusivitet Gjensidige och innehåller en mängd aktiviteter och rättigheter för kommersiellt utnyttjande externt och internt.

Gjensidige blir landslagspartner för både dam- och herrlandslaget, med god exponering på landslagsdräkterna och runt omkring banan. Gjensidige får också möjlighet att använda landslagsprofiler och tränare i egna kampanjer och har omfattande rättigheter knutna till sociala medier och övriga marknadskanaler.

– Exponeringen av vårt varumärke tillsammans med Handbollslandslaget hjälper oss att öka kännedomen om Gjensidige i Sverige och stärka vår position inom en målgrupp som vi gärna vill nå, säger Lina Winqvist, chef för marknad & CRM.

Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB:

– Att Gjensidige ser potentialen i handboll är känt sedan tidigare då de sedan många år tillbaka har ett framgångsrikt samarbete med det norska handbollförbundet och de norska landslagen. Det känns oerhört bra att de kliver in och stöttar landslagens fortsätta kamp på EM- och VM-medaljer.

Avtalet är skrivet på fyra år och löper till och med 2021, med option på förlängning. Under 2020 arrangeras EM för herrar i Sverige (tillsammans med Norge och Österrike) och det kommer att spelas matcher i Stockholm, Göteborg och Malmö. Samma år arrangeras EM för damer i Norge och Danmark.

Partneravtalet innefattar inte bara rättigheter knutna till landslagen, utan ger även möjlighet att göra skillnad på gräsrotsnivå genom att etablera koncept som kommer breddidrotten tillgodo.

– Att få bidra till en stark svensk handboll både inom bredd och elit är glädjande, och jag är övertygad om att det också kommer öka stoltheten och stärka kulturen inom Gjensidige. Dessutom ger avtalet fördelar för kunder och anställda i Sverige i form av biljetter till herr- och damlandskamper, säger Sigurd Austin, koncerndirektör, Gjensidige Sverige.

GJENSIDIGE
Gjensidige har i dag cirka 4 000 medarbetare i sex länder och är noterat på Oslobörsen. Företaget etablerades i Sverige 2006. Här erbjuder de sakförsäkring, precis som i Norge, Danmark och Baltikum. Norge erbjuder även banktjänster, pension och sparande.

Bilden: Niclas Ekberg jublar i den svenska landslagströjan som Gjensidige numera har plats på. 

Foto: Ludvig Thunman/Bildbyrån