Lidl inleder sitt hitintills största sponsorskap när man nu tecknar ett avtal med Svenska Handbollslandslaget för att stötta både herr- och damlandslaget. Utöver det går Lidl Sverige tillsammans med övriga Lidl-marknader in som partner till handbolls-EM 2020, där Sverige är en av värdnationerna.

• • •

Lidl Sverige blir nu officiell sponsor till Svenska Handbollslandslaget, ytterligare ett steg i livsmedelskedjans vision att främja hållbar utveckling och hälsa. Samarbetet innebär att Lidl sponsrar de svenska herr- och damlandslagen. Lidl Sverige blir också, tillsammans med övriga Lidl-marknader, partner vid handbolls-EM 2020 som pågår mellan den 9 och 26 januari 2020. Mästerskapet arrangeras av Sverige tillsammans med Norge och Österrike.

Det nya sponsorskapet innebär även att Lidl aktiverar sig vid hemmalandskamper och vid ungdoms-SM. Syftet är att stötta lovande ny talang och stärka upp framtiden för handboll i Sverige.

– Som en del i vårt arbete för att främja hållbar utveckling och hälsa samarbetar vi med en rad olika organisationer och idrottsföreningar på såväl lokal som nationell nivå. Vi tycker det är otroligt viktigt att stötta idrottare på högsta nivå men också att bidra till ungdomsidrotten och verka för att sätta barn och unga i rörelse. Sponsorskapet av Handbollslandslaget blir vår största satsning hittills och vi ser fram emot att tillsammans med dem bygga och stärka svensk handboll, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Som en del av satsningen blir Lidl också Fresh Food Partner vilket innebär att livsmedelskedjan bland annat kommer bidra med färsk frukt och dryck till omklädningsrummen under matcherna.

– Partnerskapet med Lidl Sverige är gediget och genomsyrar hela Svenska Handbollslandslagets organisation, från talang och ungdom till professionella seniorspelare och mästerskap. För oss kändes Lidl som en naturlig partner med tanke på att god och näringsrik mat av hög kvalitet är en självklarhet för idrottsmän- och kvinnor på alla nivåer. Lidls ambitiösa hållbarhetsarbete i kombination med deras satsning på hälsa och idrott går väl ihop med vår verksamhet, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

Lidl Sverige blir branschexklusiv sponsor och kommer exponeras i såväl arenasammanhang som på matchkläderna för det svenska herr- och damlandslaget. Avtalet tecknas inledningsvis på två år.