Nyheter

Övrigt / 16 mars 2021

SESF och Svenska Handbollslandslaget AB lanserar Svenska Skolcupen i e-sport

E-sportförbundet SESF och Svenska Handbollslandslaget AB lanserar Svenska Skolcupen i e-sport 2021 i samverkan med Vetenskapsfestivalen. Svenska Skolcupen är en ny e-sportturnering för landets gymnasieelever och skolor.  Idag finns det 93 program och 53 gymnasieskolor som erbjuder e-sport på schemat samt 37 gymnasieskolor med handbollsinriktning. I Svenska Skolcupen tävlas det i lag med turneringar i tre spel: CS:GO, Rocket League och League of Legends. Alla turneringar kommer spelas online och slutspelen kommer direktsändas från Vetenskapsfestivalen och på Twitch TV.

E-sportförbundet SESF och Svenska Handbollslandslaget AB (SHLAB) i samverkan med Vetenskapsfestivalen lanserar nu Svenska Skolcupen i e-sport för alla e-sportutövande gymnasieelever och skolor i Sverige. I mitten av mars öppnar anmälan till Svenska Skolcupen och matcherna startar den 27-28 mars med onlinekval. Finalspel sker under Vetenskapsfestivalen den 17-18 april. Skolcupen är öppen för alla elever och det är gratis att medverka. Medverkande lag representerar sin skola och deras skollag ska tillhöra en skolförening som är ansluten till E-sportförbundet SESF. Läs mer på www.publiclir.se/svenskaskolcupen.

– SESF och SHLAB verkar tillsammans för en hållbar utveckling av handboll och e-sport för unga med fokus på individens hälsa och välmående. Tillsammans vill vi flytta e-sporten från tonårsrummet ut till klubblokalen och skapa ett sammanhang och en mötesplats där alla är välkomna – oavsett kön, etnicitet, fysisk förmåga, sociala eller ekonomiska förutsättningar. Svenska Skolcupen i e-sport blir nu vårt andra gemensamma projektet som vi lanserar tillsammans, säger Magnus Jonsson, ordförande SESF.

– Vi tycker det är spännande med kombinationen handboll och e-sport. Vi har mängder av handbollare som också utövar e-sport, men vi vill gärna erbjuda vårt koncept om hälsa och välmående till e-sportens ungdomar. Det här steget med Skolcupen är ett viktigt steg, säger Krister Bergström, affärsutvecklingschef SHLAB.

– I år har Vetenskapsfestivalen temat Level Up. Vi ser att e-sport redan idag är en naturlig del av skola och forskning med program på gymnasienivå och utbildningar på högskolenivå. Utöver själva cupen genomför vi en rad programpunkter kopplat till e-sport där vi presenterar aktuell forskning, tittar på fördomar och sticker hål på myter, säger Jennie Turner, verksamhetsledare Vetenskapsfestivalen.

Kost och motion för e-sport, är e-sport en idrott, Eye tracking och cyberspace är några av programpunkterna på Vetenskapsfestivalen i år. Bakom programpunkterna står bland andra Högskolan i Halmstad, Blekinge Tekniska Högskola och E-sportförbundet SESF. E-sport är inte bara ett växande forskningsområde, det finns också ett stort intresse i Sverige för e-sport, inte minst bland ungdomar. Varje dag tittar över 600 000 svenskar på e-sport, 25 procent av dagens unga killar (15-22 år) är intresserade av och ser e-sport som idrott, och hela 35 procent av unga killar i Sverige identifierar sig som gamers (Källor: Sportsnavigator 2020 och Ungdomsbarometern 2019).

– Det är jättekul att Vetenskapsfestivalen också vill jobba med e-sport! Vi i SESF inledde 2020 en tydligare satsning på e-sport i skolan och vi är väldigt glada att vi nu kan ta nästa steg genom detta samarbete, säger Magnus Jonsson, ordförande SESF.

E-SPORTFÖRBUNDET SESF

SESF är ett ideellt förbund som verkar för att främja e-sport i Sverige. Förbundet har funnits sedan 2008 och är öppen för alla med ett e-sportintresse. Tillsammans arbetar vi aktivt för att sprida e-sporten i Sverige genom samarbeten och tävlingssammanhang på såväl nationell som global nivå.

Svenska Handbollslandslaget AB

Svenska Handbollslandslaget AB, SHLAB, är ett av Svenska Handbollförbundet (”SHF”) helägt bolag med syfte att bedriva kommersiell utveckling av svensk landslagshandboll och annan därmed förenlig verksamhet. SHF – som är den högsta ansvariga organisationen för handbollen i Sverige.

Om Vetenskapsfestivalen

Varje år sedan 1997 skapar Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. En festival där vetenskap presenteras på ett kreativt och oväntat sätt. I genomsnitt görs ungefär 70 000 besök på festivalen varje år, vilket gör den till ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang. I år sker festivalen helt digitalt och är öppen samt gratis för alla att ta del av.